Mutor

Jag mutar mina barn, har alltid gjort det & kommer fortsätta med det.

Själva ordet mutor låter illa.. Belöning är ett bättre passande ord.

Om jag vill att barna ska göra något så kan jag muta dem, det behöver inte vara stora mutor... Det kan handla om att få vara vaken 5 minuter extra om de städar upp lite på övervåningen (det är bara barna som vistas där i nuläget)..

Eller så kan de få "lön" om de hjälper till med något, som att bära ved. Nu mutar jag dem inte med det dock, de tycker om att "jobba" med såna saker.. Pontus hatar att städa sitt rum men börjar städa vardagsrummet titt som tätt :) Edvin han jobbar gärna med snickerier han :) de hjälper till & då får de lön också som bonus (inte alltid men när de väl får åker pengarna i skålen för att sparas).

Jag mutar aldrig mina egna barn att göra saker, som t.ex om du hämtar vatten får du 5 kr... Men det gör jag med mina småsyskon ;)

Jag har hjälpsamma barn så jag behöver inte muta dem, de hjälper till ändå :) & då ska de ju belönas också :)

Jag kan dock ha med mig godis eller frukt mutor om vi ska någonstans (som kyrkan)... Ja, jag vet att det inte är den bästa lösningen men den funkar en stund iallafall... Nu är de ju så stora så det inte behövs längre ;)

& jag mutade med varsin 20-lapp om de kunde sköta sig när vi skulle bort en gång & de var som änglar så de fick en 50-lapp var istället ;)

Bra eller dåligt? Ja, det funkar i vår lilla familj <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0